W szpitalu określono prawa pacjenta zgodnie z „Ustawą z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta”. Pełny tekst ustawy dostępny jest w punkcie pielęgniarskim, a wersja skrócona wywieszona jest na tablicy informacyjnej w oddziałach.
Prawa pacjenta obejmują m.in. świadczenia zgodne z aktualną wiedzą medyczną, informacje o stanie zdrowia, zgłaszanie działań niepożądanych, zachowanie tajemnicy medycznej, wyrażanie zgody na leczenie, poszanowanie intymności, leczenie bólu, dostęp do dokumentacji medycznej, zgłaszanie sprzeciwu wobec opinii lekarza, opiekę duszpasterską, przechowywanie wartościowych rzeczy w depozycie.
Pacjent może zgłaszać naruszenia praw bezpośrednio przełożonemu personelu medycznego lub Pełnomocnikowi ds. Praw Pacjenta. W razie niezadowolenia można skierować sprawę do Sekcji Skarg i Wniosków NFZ w Olsztynie lub Biura Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie.
Pełnomocnik ds. praw pacjenta Joanna Paszko przyjmuje w środy w godzinach 10:00-13:00, tel. 89 524 57 61, e-mail: pelnomocnik@szpital.uwm.edu.pl. Adresy i godziny pracy innych instytucji również są dostępne.
Zasady pobytu pacjentów obejmują przestrzeganie regulaminu szpitala, zaleceń personelu, diety i zakazów dotyczących alkoholu, palenia i narkotyków. Pacjent ma też obowiązek przestrzegania zasad higieny, bezpieczeństwa, ciszy nocnej i kulturalnego zachowania.